söndag 27 november 2011

drömmar #1


Jag har konstiga drömmar.

Inatt drömde jag att jag skulle springa ute i skogen tillsammans med två tjejer, mitt i natten, som en slags jakt på lek. Det gällde antingen att fånga någon av de andra eller att ta sig tillbaka "hem" (ett hus, fråga mig inte vad det var för hus, jag har ingen aning), utan att bli infångad.

Jag satte av och sprang in i skogen och kom fram till en brant. Det var kolsvart och jag hörde bara hur någon rörde sig bakom mig. Jag sprang ner för branten och flyttade mig sen ett par meter i sidled och kröp ihop, och såg hur den ena tjejen passerade mig på bara några centimeters avstånd, men utan att se mig. När hon fått ett försprång började jag röra mig igen och slog in på en annan skogsväg som ledde tillbaks ”hem”.
Men ju mer jag försökte öka takten på vägen, desto långsammare gick det. Som om jag inte hade någon som helst styrka i benen, de vägrade flytta sig, som om jag försökte röra mig genom gele eller skumgummi. Jag försökte använda trädstammarna på ömse sidor för att ta spjärn emot och dra mig framåt, men det gick knappt det heller.
Till sist lyckades jag i alla fall ta mig hem, då hittade jag båda tjejerna i mysfåtöljerna, drickandes te (eller nåt liknande) och undrade var jag hade varit.

Den här drömmen kombinerade två olika teman som jag har upptäckt är väldigt vanligt förekommande i mina drömmar: dels att bli jagad, och dels att jag försöker ta mig någonstans, men plötsligt nästan helt tappar förmågan att röra mig.
En olustig dröm, kan jag lova.

Om man nu ska ge sig på att tolka en sån här dröm så skulle jag kunna göra tolkningen att de handlar om att jag känner mig stressad, samtidigt som jag känner att jag står och stampar och inte kommer vidare i livet: en känsla jag definitivt känner med mitt vakna jag.
(samt möjligen att jag önskar att fler tjejer ville jaga efter mig...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar